23 februari 2011

Mamma jag vill ha en dräktklänning!


Hade varit på röda korset och fyndat lite mudd, jeans mm och när jag kom hem sökte min dotter nyfiket genom kassen i jakt på en överraskning! (Det brukar finnas de i påsarna från röda korset)

Hon hittade en tub med cerise mudd som hon genast skulle prova och vips så hade hon skapat sig en dräktklänning....mammas lilla modeskapare!

Jag hade lovat henne tidigare att vi skulle sy en klänning så nu tog vi tag i det.

Vi fortsatte på hennes tub-idé och hon fick själv välja ett kjoltyg....som jag för övrigt inhandlat på galen tygbazar någonstans i Malaysia 2003.


Världens enklaste dräktklänning.....enligt Engla!


1. Jag vek tuben dubbelt och mätte på E hur stor den skulle vara, vändsydde den räta mot räta rätt tight så att den fungerar som ett liv (raksöm och overlock) och vek den sedan dubbel.

2. Kjolen mätte jag från livet och ner till fötterna samt på ett ungefär runt kroppen med stor rörelsevidd. Sydde ihop den i sidsömmen, drog i en rynktråd i överkanten och fållade den i nederkanten. Den rynkade överkanten sys ihop med tubtoppens nederkant, räta mot räta.....drog lite i tubtoppen när jag sydde så att den skulle bli lite elastisk, overlocka och vips så är den färdig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...